Asset Publisher Asset Publisher

Lasy regionu

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe zarządza gruntami leśnymi na terenie obejmującym cały obszar Polski.

W celu usprawnienia systemu zarządzania obszar ten zostały podzielony na siedemnaście regionów do administrowania którymi, powołano regionalne dyrekcje.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Zielonej Górze obejmuje swym zasięgiem lasy położone przede wszystkim na terenie województwa lubuskiego i tylko w niewielkim stopniu (ok. 5%) na terenie ościennych województw – wielkopolskiego (4,91%)  i dolnośląskiego (0,20%). Powierzchnia RDLP w Zielonej Górze, wynosi 453 462 ha (stan na koniec 2014r.), z tego 438 246 ha to powierzchnia leśna. Tylko  15 tys. ha stanowi powierzchnię nieleśną, tj. grunty rolne, wody, nieużytki, tereny osiedlowe i komunikacyjne.


Według danych na rok 2014 r. przeciętny zapas drewna na 1 ha wynosi 234 m3,  a przeciętny wiek lasów w RDLP w Zielonej Górze sięga 56 lat.

Zasięg terytorialny wynoszący 8,8 tys. km² powoduje znaczne zróżnicowanie przestrzenne i przyrodnicze kompleksów leśnych. Lesistość RDLP w Zielonej Górze wynosi blisko 50%. Lesistość w regionie waha się od 28% w Nadleśnictwie Szprotawa, aż do 76% w Nadleśnictwie Żagań i 74% w Nadleśnictwie Bytnica. Największe zwarte obszary leśne występują w południowo-zachodniej części RDLP - są to Bory Dolnośląskie oraz w północno-zachodniej części – Puszcza Rzepińska.

Wg. regionalizacji przyrodniczo - leśnej Polski lasy RDLP w Zielonej Górze swoim zasięgiem obejmują obszar dwóch krain: Wielkopolsko - Pomorskiej (III) i Śląskiej (V) . Zróżnicowanie geograficzne, klimatyczne i glebowe powoduje, iż w zasięgu RDLP w Zielonej Górze występują wszystkie typy siedliskowe lasu charakterystyczne dla terenów nizinnych.

Ryc. Zasięgi nadleśnictw RDLP w Zielonej Górze na tle numerycznego modelu pokrycia terenu.

Lesistość RDLP w Zielonej Górze wynosi blisko 50%. Jest to region o najwyższej lesistości w Polsce.

W strukturze lasów RDLP dominują gatunki iglaste, które stanowią 88,2% powierzchni wszystkich drzewostanów. Gatunki liściaste zajmują natomiast 11,8% powierzchni. Do głównych gatunków lasotwórczych należą: sosna – 87,5%, świerk – 0,6%, dąb, jesion, klon - razem 5,1%, brzoza i grab – 3,5%, olsza – 2,4%, buk – 0,7%, osika, topola, lipa i wierzba – razem 0,2%. W lasach sporadycznie spotkać można także szereg innych gatunków drzew i krzewów stanowiących cenne biocenotycznie domieszki.

 

Na terenie RDLP w Zielonej Górze 32% powierzchni lasów zostało zaliczonych do przynajmniej jednej z kategorii lasów ochronnych.

Teren działania RDLP w Zielonej Górze należy do obszarów kraju o nieznacznym stopniu uprzemysłowienia. Znajduje się tu niewiele zakładów przemysłowych, których oddziaływanie na środowisko mogłoby prowadzić do osłabienia kondycji drzewostanów.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Warsztaty dydaktyczne „ Super surowiec”

Warsztaty dydaktyczne „ Super surowiec”

   Dziś 9 listopada 2017 roku odbyły się warsztaty poświęcone grze dydaktycznej  „ Super surowiec”, której twórczynią jest Pani Ilona Mrowińska z Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Jeziorach Wysokich, wraz pracownikiem tegoż ośrodka Panem Pawłem Mrowińskim.

    Udział w zajęciach wzięli edukatorzy z Nadleśnictw Lipinki, Żagań i Wymiarki, oraz nauczyciele ze Szkół Podstawowych, które objęte są patronatem w/w nadleśnictw tj. Gozdnicy, Przewozu, Witoszyna, Żagania, Żarek Wielkich, Złotnika, Sieniawy Żarskiej.

Gra jest przeznaczona jest dla dzieci od 11 do 16 lat, jednakże po wybraniu pewnych zadań może być przydatna dla dzieci młodszych i dorosłych. 

  Ciekawie poprowadzone warsztaty przez Państwa Mrowińskich wzbudziły duże zainteresowanie wśród grona pedagogicznego i edukatorów z nadleśnictw. Choć gra jest nowością wprowadzaną do zajęć dydaktycznych, to została ona uznana za bardzo przydatny dodatek do prowadzenia lekcji przyrody, chemii a nawet fizyki i geografii.  Padło wiele propozycji jej modyfikacji i rozszerzenia  niektórych zadań co pozwoli na  szersze jej zastosowanie.

   Szkoły jeszcze w czasie warsztatów złożyły zapotrzebowanie na tą grę do swych szkół. Liczymy na cenne spostrzeżenia i uwagi po pierwszych zajęciach z młodzieżą szkolną co pozwoli na dostosowanie jej do jak największego wykorzystania w różnych przedziałach wiekowych.